Olivia in Tanzania

M'n eerste volle week!

Hallo allemaal,

M’n eerste volle week zit erop en ik voel me ondertussen al helemaal op m’n plek hier!
Het is hier iedere dag erg warm en helaas valt er ook bijna iedere dag wat regen.
Ik krijg veel vragen over wat ik allemaal doe hier. Om jullie een idee te geven van m’n leven hier geef ik een overzicht van m’n eerste volle week in Arusha:

Elke week van maandag t/m vrijdag werk ik samen met Tineke, behalve op woensdag want dat is Tineke haar vrije dag, op een schooltje in de buurt. Het is zo’n 20 minuten lopen vanaf thuis of ik kan de dala dala nemen en dan ben ik er in 10 minuten. We werken van ongeveer 9 tot 1 uur. Van 9 tot 11 uur knutselen we of doen we spelletjes met de kleine kindjes (zo’n 40 kindjes tussen de 3 en 14 jaar) en ’s middags helpen we met de Engelse conversatieles van de ouderen (zo’n 15 mensen van tussen de 18 en 50 jaar).


Maandag 18-01:
Na school ben ik voor het eerst alleen de stad in geweest. Ik heb geluncht bij Africafe, een westers restaurantje, ben langs de Vodacomwinkel (plaatselijke vodafone) geweest en naar de Nakumat Supermarkt. Dit is een hele grote supermarkt waar ze letterlijk alles hebben, van tv’s tot schoonmaakspullen tot toiletspullen tot gewoon eten en drinken. Het was erg leuk om zo alleen op pad te gaan en totaal niet eng. Ik eet bijna iedere avond gewoon thuis, met m’n gezin.

Dinsdag 19-01:
Het werken vandaag viel wat tegen. Met de kleintjes knutselen ging goed maar de Engelse leraar laat de conversatieles totaal aan ons over, wat moeilijk voor ons is omdat Tineke en ik allebei geen lerares zijn. Na wat discussieren met de leraar, wat eigenlijk kansloos is, hebben we het opgegeven en proberen we er maar het beste van de maken en wat kleine opdrachtjes te verzinnen voor iedere les. ’s Middags hebben twee van m’n jongste broertjes, Amine en Bryson, me meegenomen op een wandeling door de buurt, een erg leuke manier om op erg lokale plekken te komen en te kunnen kijken. ’s Avonds heb ik met een van m’n zussen, Sharon van 18, op het balkon een Amerikaanse serie gekeken. Ik heb hier 3 broers (Patrick, Kevin en Robert) en 2 zussen (Sharon en Mirjam) van ongeveer mijn leeftijd, en 3 jongere broertjes van 13 (Amine en de tweeling Bryson en Bryan). Ze zijn allemaal super lief en het is erg leuk en ook interessant om met hen op te trekken en te praten.

Woensdag 20-01:
De hele nacht en dag heeft het zo geregend dat ik niet de deur uit kon. Alleen de grote wegen zijn hier geasfalteerd maar niet de kleine wegen naar de huizen toe, dus zodra het heel hard regent worden die wegen bijna onbegaanbaar. Ik baalde heel erg omdat dit m’n eerste werkdag alleen zou zijn en ik erg benieuwd was hoe dat me zou bevallen. Ik heb de dag doorgebracht in het kinderdagverblijf van mama en ik heb wat gerelaxet. ’s Avonds was het afscheidsetentje van Lily en hebben we met vijf Nederlanders in de stad gegeten. Daarna ben ik samen met Anna en Maaike uitgeweest en zijn Maaike en ik bij Anna blijven slapen.

Donderdag 21-01:
Na school heb ik de middag thuis doorgebracht. Amine en Bryson hebben me weer meegenomen op een wandeling, dit keer naar een andere plek in de buurt. ’s Avonds ben ik samen met de mama van een kindje op de opvang en Mirjam bij een tegenoverbuurman wat gaan eten en drinken. Bij deze buurman verblijft een Amerikaanse jongen van 19, wat erg leuk en handig is om samen dingen te kunnen ondernemen.

Vrijdag 22-01:
Toen ik ’s ochtends naar school liep stond er op de mainroad een hele lange file. Op een gegeven moment was het een soort van afgezet en stonden er heel veel mensen langs de weg. Ik vroeg aan een man wat er aan de hand was en hij zei dat de president van Tanzania langs zou komen maar dat hij niet precies wist hoelang dat nog zou duren. Ik stond er nog geen 5 minuten toen er inderdaad een stuk of 6 grote auto’s aan kwamen rijden. Op zo’n 100 meter van me vandaan stopten ze en alle locals renden ernaartoe. De president stond in zijn auto en hield een toespraak en alle locals juigden enthousiast op alles wat hij zei. Het was heel erg indrukwekkend om mee te maken!
Tineke was op een 4 daagse safari dus ik werkte vandaag alleen op het schooltje. Ik had puzzels meegenomen van mama, hele simpele Disneypuzzels met 4, 8, 16 en 24 stukjes, om met de kinderen te doen. Ik had wel verwacht dat het wat moeilijk zou zijn voor de kleintjes maar zelfs de volwassenen konden het amper, echt heel apart om te zien. ’s Middags had ik m’n eerste Swahili les van een local meisje, Sia, van 24 jaar. Normaal heb ik twee keer per week les samen met Anna maar die is ook op de safari dus daarom had ik het deze keer alleen. Tijdens deze eerste les zat er nog een local meisje bij ons aan tafel, een vriendin van Sia, die amper Engels kon en amper een woord zei. Aan het einde van de les zei Sia dat deze vriendin graag met mij op de foto wilde en of ik dat goed vond. Ze had dus die hele les zitten wachten op het moment dat ze samen met mij op de foto kon, zo cute!
Toen ik thuis kwam was Greetje, een Nederlandse vrouw, gearriveerd. Zij is al 3 keer eerder bij mama geweest en zal nu voor 2,5 maand hier verblijven, ik ben dus niet meer de enige Nederlander in huis. ’s Avonds was ik weer met Mirjam en de mama van Joan bij de tegenoverbuurmannen wat gaan eten en drinken. Eigenlijk zou ik samen met Mirjam bij de mama van Joan gaan slapen maar toen werd ik ziek en ben ik maar naar huis gegaan.

Zaterdag 23-01:
Ik had gelukkig goed geslapen en voelde me weer een stuk beter. De zon scheen de hele dag en ik ben samen met Maaike en m’n 3 kleine broertjes en een kleinkind van mama naar een zwembad in de buurt geweest. Pal naast dit prachtige hotel met zwembad is een groot dal waar mensen 7 dagen in de week, vaak in de brandende zon, stenen kapot zitten te hakken en opzoek zijn naar stenen, precies zoals je herkend van de tv. Het is heel naar om te zien en ook een heel raar gevoel om dan dood leuk ernaast te gaan zwemmen.. Voor m’n broertjes zijn uitstapjes zoals naar het zwembad gaan hele bijzondere gebeurtenissen en ze hadden zich helemaal netjes aangekleed voor deze gelegenheid. Toen we in het zwembad waren bleek dat ze (net als de meeste andere mensen in het zwembad) voor geen meter konden zwemmen en hebben Maaike en ik ze leren zwemmen, erg grappig om te doen! M’n broertjes waren niet meer uit het zwembad te slaan en Maaike en ik hebben heerlijk gerelaxet. Het voelde voor het eerst echt als vakantie! ’s Avonds heb ik thuis wat met m’n broers en zussen rondgehangen en ben niet al te laat gaan slapen.

Zondag 24-01:
Ik heb vandaag Maaike opgezocht op haar project. Ze werkt op een kindertehuis en school zo’n 1 uur bij mij vandaan met 2 dala dala’s. We hebben samen met de kinderen op het project geluncht en daarna hebben we een slinger van muizentrapjes met de kindjes gemaakt. Rond 3 uur gingen we samen richting de stad voor wat boodschapjes en een wandeling over de markt. Toen ik thuis kwam heb ik een tijd met Greetje voor de deur gezeten en gekletst. Na het eten heb ik heel lang met Sharon en Kevin op bed gelegen en gepraat. Dit was de laatste avond van Sharon omdat ze maandagochtend vroeg naar haar boardingschool, zo’n twee dagen reizen vanaf hier, vertrekt, wat wel erg jammer is.

Een hele geslaagde week, op naar de volgende!
Liefs,
Olivia

Reacties

Reacties

Bart

T klinkt geweldig allemaal (afgezien van de regen en je ziek zijn). Gaaf dat je de lessen zelf doet, dat gaat vast heel goed! Veel plezier! X

Oma

Fijn zo'n verslag van dag tot dag. Wat beleef jij veeeeel!
Als ik jonger was zou ik zeggen "Bespreek alvast een kamer in dat mooie hotel". Mooi zwemweer, veel onbekends, nieuw dingen zien waar ik me geen voorstelling van kan maken. Beetje jaloers. Knuffel!

Hester

Super! Positieve ervaringen en heerlijk dat je alleen op stap kunt.

Nola

Hee Otje, erg leuk verhaal! Keep me posted! Dikke zoen, mis je.

Sofie

Hou de blog maar een keer per week (of minder...) Ik word veel te jaloers!!
Ik ga nu lekker naar school, mn tentamen maken, ajuuu!
XXX

Corry en Bert

wat fijn om van dag tot dag te lezen wat je allemaal beleefd
geweldig, wij zouden zo naar te toe willen komen vele lieve groetjes en dikke knuffel xxx

Benthe

Klinkt zo leuk olief! Ben jaloers :)

Lou

Lekker bezig dushi. Het klinkt als een super ervaring die je leven in Nederland zal verrijken. Dikke dikke kus Ootje X

Rosa-Lia

Wauw O'tje klinkt echt mega super leuk!!! Heel veel plezier daar en hou me op de hoogte! Echt heel leuk om je verhalen te lezen! Kusjes ????

Christiane

Klinkt fantastisch allemaal, Olivia!! Een mooie tijd :)

Marisca

Wat leuk om jouw verhalen te lezen. Spannend zo en avontuur. Geniet van alle belevenissen en mensen die je ontmoet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active